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Camp Boiro Memorial


Tierno Monenembo
L'ainé des orphelins

Paris. Seuil. 2000. 190 p

L'aine des orphelins par Tierno Monenembo aine-des-orphelins-tierno-monenembo

Revue

Résumé
Le narrateur Faustin Nsenghimana, né d'un père Hutu et d'une mère Tutsi, parle de lui et de son père Théoneste, l'idiot du village qui lui a appris à voir clair, c'est-à-dire à s'accommoder de tout. Il parle de ceux qui, au Rwanda, ont entouré les collines et ont exhorté les gens à aiguiser les machettes et les couteaux. Lui, Faustin, a continué à jouer au cerf-volant. Prix Tropiques 2000.…

Faustin Nsenghimana, quinze ans, attend son exécution dans une prison rwandaise. Du fond de sa cellule, il se souvient : le village, son père hutu et sa mère tutsi, leur massacre durant les « avènements » de 1994. Après des mois d'errance, Faustin a retrouvé ses petits frères et soeurs au pensionnat… Ils se sont enfuis. Et puis Faustin a lui-même commis un meurtre. Les adolescents doivent-ils payer pour les crimes des adultes ?

Review

In her paper, “Monénembo's L'Aîné des orphelins and the Rwandan Genocide,” Lisa McNee discusses Tierno Monénembo's L'Aîné des orphelins, a novel that offers a double discourse and a dual memory of the genocide that took place in Rwanda in 1994. McNee argues that L'Aîné des orphelins presents us with an extraordinary kind of fictional testimonial to genocide.
Although Monénembo is not from Rwanda and did not participate in the tragedy, only someone who has paid the price of the clarity needed to distinguish between good and bad faith could have written a novel like L'Aîné des orphelins. Monénembo's characterization of Faustin as a young man who feels guilty without reason is plausible, given what we know of victims of abuse and their reactions, or those of survivors of other humanitarian catastrophes. One can only speculate about Monénembo's own experiences as an exile. In Monénembo, McNee proposes, we have a rare example of an intellectual who accepts the burden of a certain complicity, the complicity of those who did not speak out or intervene at the time of the genocide and who does not flinch at the cost of confronting that complicity. Of course, the Rwandan genocide recalls the shadows of other genocides and the reflections that others have shared may help us to better understand the Rwandan genocide and its aftermath.

McNee, Lisa. “Monénembo's L'Aîné des orphelins and the Rwandan Genocide.” CLCWeb: Comparative Literature and Culture 6.2 (2004)


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Fulbright Scholar. Rockefeller Foundation Fellow. Internet Society Pioneer. Smithsonian Research Associate.